سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] به سخنى که از دهان کسى برآید ، گمان بد بردنت نشاید ، چند که توانى آن را به نیک برگردانى . [نهج البلاغه]
انواع پرورش و نگهداری گل رز
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • تکثیررزها

    تکثیر رزها بطرق قلمه زنی در قلمستانها یا موسسات تولید نهال که دارای تاسیسات تولید مه نمی باشد و اینکار را اغلب با رزهای کوتوله گلدانی انجام می دهند . قبل از همه چیز گلدانها ویا ظروف در نظر گرفته شده را با یک ماده و یا بستر ازدیادی که از ماسه شسته کریستال و تورب مرطوب به نسبت مساوی تشکیل شده است پر می کند و محتوای ظرف را قبل از قرار دادن قلمه بر گدار کمی مرطوب کرده و با دست اندکی فشار می دهند . در این مرحله به عنوان قلمه شاخه هایی مورد استفاده قرار می گیرند که کوتاه و رسیده باشند .

      

                                                   

    قلمه های تقریبا به طول 10 سانتیمتر با 2 - 4  چشم با یک چاقوی بسیار تیز قلمه زنی از پایین محل اتصال برگ خیلی صاف بریده می شوند . زیزی ترین برگ را جدا کرده و 2 برگ دیگر را کوتاه می کنند.

    سپس قلمه تا حدود 1 – 2 سانتیمتری بستر ازدیادی درگلدانها فرو برده در اطراف فشار داده می شود . بعد از آبیاری با آبپاش بسیار ظریف , گلدانها در مکان محفوظی قرار داده می شوند و یا روی آنها با نایلون بی رنگی پو شانده می شود طوری که رطوبت داخل زیاد شود. قلمه ها باید مر تب آبیاری شود. و هرگز در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند بدین ترتیب چند هفته قلمه ها دارای ریشه شده و می توانند در گلدانهای دارای خاک خوب کاشته شوند. شاخه های جوان بعد از دومین یا سومین برگشان قطع می شوند تا بدین ترتیب امکان منشعب شدن شاخه های جدید فراهم آید.

    منظور از قلمه زنی بدون برگ قسمتهایی از شاخه ها در شرایط کاملا رسیده از گیاه مادر جدا شده و به قسمتهای 20 سانتیمتری تقسیم می شوند . قلمه ها کمی پا یین تر از پایین ترین چشم و در قسمت بالا حدودا 1 سانتیمتر از بالای فوقانی ترین چشم با یک چاقوی تیز ,صاف بریده می شوند.

    تکثیر توسط پا جوش  

     

                              

    از شیوه پا جوش برای تکثیر رزهایروحشی استفاده می شود بدین معنی که می توان آنها را از گیاه مادری جدا نموده و جدا نمده و جداگانه مبادرت به کاشت انها نمود . بهتر است در اوایل بهار قبل از جوانه زنی انجام گیرد . حال کوتاه کردن شاخه ها تا 1.3 اندازشان برای انشعاب بهتر و پر پشتی ,توصیه می شود.

    تکثیر توسط خواباندن شاخه ها

    بعضی از رزها را میتوان با خم کردن و خواباندن شاخه های گیاه مادری در سطح خاک و با زدن قلاب و پوشاندن شاخه ها با تل خاک تکثیر نمود . فراموش نکنید که خاک باید مرطوب باشد. شاخه ها با  گذشت زمان در تابستان و اغلب در گره های قسمت پایین ریشه دار می شوند و آنها را در فصل پاییز و یا بهار بدقت از زیر خاک بیرون آورده و از قسمت پایین یک گره پر ریشه از گیاه مادر جدا کرده و در محل اصلی می کارند.

    تکثیر توسط بذور

                          

    همیشه باید توجه داشته باشیم ,که فقط بذور رزهای وحشی گیاهان حقیقی تولید میکنند. به علاوه گلهایی که از آنها میوه گل بوجود آمده است ,با گرده رزهای دیگر گرده افشانی نشده باشد.



    عادله جولائی ::: سه شنبه 87/2/17::: ساعت 11:45 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدید :185611

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    انواع پرورش و نگهداری گل رز
    عادله جولائی
    این وبلاگ آموزشی به منظور یاددهی انواع و پرورش و نگهداری گلهای رز ایجاد شده است و به عنوان پروژه فردی دوره کارشناسی تکنولوژی آموزشی در دانشگاه اراک ارائه گردیده است.

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    انواع پرورش و نگهداری گل رز

    >>لوگوی دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<